Ārsts aicina izmantot attālinātas konsultācijas, lai atšķirtu akūtu saslimšanu
Līdz ar Covid-19 noteiktajiem ierobežojumiem sniegt veselības aprūpes pakalpojumus, ir būtiski pieaudzis to ārstniecības iestāžu un ārstu skaits, kas pāriet uz attālināto pakalpojumu sniegšanu. Tikai 2 aprīļa pirmo nedēļu laikā apmēram 200 ārsti ir pieslēguši SmartMedical attālinātas konsultāciju iespējas un pacientu pierakstu portālā www.piearsta.lv, kas ļauj ārstiem zināmā apjomā turpināt darbu un sniegt pakalpojumus pacientiem. Kopš 20. aprīļa atļautā veselības aprūpe nedaudz paplašināta, taču tai noteikti stingri drošības pasākumi - individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošana pacientiem un ārstiem, ierobežots pacientu skaits vienlaikus ārstniecības iestādes telpās, arī - precīzs ierašanās laiks. Tas nozīmē, ka iepriekšējs pieraksts, bet vēl labāk - attālināta pirmreizēja konsultācija joprojām ir svarīgs priekšnoteikums tālākam izmeklējumam.
Kāpēc svarīgi arī Ārkārtas situācijās nekavēties ar vēršanos pie ārsta un kāpēc - attālināta konsultācija ir ērta un noderīga, sarunājāmies ar Baltijas Vēnu klīnikas vadošo speciālistu, asinsvadu ķirurgu un flebologu Intu Ūdri.
Raksturojiet, kāda ir pacientu pieņemšana poliklīnikās, slimnīcās šobrīd?
Slimnīcas un to uzņemšanas nodaļas šobrīd lielā mērā strādā, nodrošinot neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī – palīdzību akūtas saslimšanas gadījumos. Tas, kas ir mainījies būtiski, visos gadījumos medicīnas iestādē tiek ievēroti atbilstoši drošības pasākumi, un tajā skaitā jārēķinās ar iespējamu Covid19 testu pirms uzņemšanas slimnīcā, kas aizņem vismaz 6 – 7 stundas. Tāpēc iepriekšējs pieraksts un ierašanās ambulatorajā iestādē uz konkrēto vizītes laiku ir svarīgākais, ko aicinātu ievērot visus pacientus, ja vien nav ārkārtas situācija. Tad, protams, jāzvana ātrajai palīdzībai. Līdz ar 20. aprīļa atvieglojumiem ārstniecības iestādēm, pacientu pieņemšana pakāpeniski palielināsies. Tomēr daļa pakalpojumu joprojām būs pieejami tikai attālināti vai pēc kāda laik
Vienlaikus akūtas saslimšanas gadījumā gaidīt nedrīkstētu?
Arī ārkārtējās situācijas laikā pacientiem tiek sniegta palīdzība akūtu saslimšanu gadījumā. Ja, piemēram, ķirurģijas gadījumā, ir sāpes, temperatūra, iekaisums, pietūkums vai apsārtums, tas nevar gaidīt. Mēs, protams, šobrīd baidāmies no jaunā vīrusa, un mums ir jābūt uzmanīgiem. Taču mēs nedrīkstam aizmirst citas, ne mazāk veselību un dzīvību apdraudošas situācijas un neatliekamas saslimšanas. Ir ļoti daudzi gadījumi, kā piemēram, kritiska kājas īšēmija, asinsvadu tromboze, sastrutojošas brūces, gangrēna vai kas cits, kurās bieži palīdzība jāsniedz jau pirmajās stundās. Šāda palīdzība šobrīd tiek nodrošināta - ātrā palīdzība ir viens veids, kur vērsties. Taču tikpat labi var zvanīt konkrētai medicīnas iestādei vai pie ārsta pieteikties tiešsaistes platformās (piemēram www.piearsta.lv), kas izdarāms ļoti ērti un viegli.
Ko darīt, ja cilvēks nav pārliecināts - cik akūta ir viņa situācija?
Laikā, kad bez iepriekšēja pieteikuma doties pie ārsta nav nedz iespējams, nedz pareizi, labs risinājums ir attālinātas ārstu konsultācijas. Asinsvadu ķirurģijā, kā tas ir manā gadījumā, protams, ir problemātiski veikt pilnu diagnostiku, piemēram, novērtēt pulsa esamību uz kājām. Tomēr, tas, ko attālinātā konsultācijā varam izdarīt, ir - atsijāt, kurš no gadījumiem ir akūts un kurš – var pagaidīt pāris nedēļas vai mēnesi. Iespējams, kādā gadījumā mēs tiešām pasakām – nē, mums ir jāsatiekas.
Attālinātas konsultācijas kļūst pietiekoši vienkāršs un efektīvs veids, kā ātri risināt situāciju - pacients jebkurā laikā var pieteikties vizītei, piemēram, tiešsaistē (www.piearsta.lv) ārsta kalendārā norādītajā periodā, pat veikt priekšapmaksu, ja tā ir maksas vizīte, un pierakstā rezervētajā laikā ārsts pats piezvanīs pacientam uz norādīto telefona numuru vai izmantos video zvanu. Ja senioriem nav pieejamas tehnoloģijas, var palūgt palīdzēt bērniem, draugiem vai kādam pazīstam cilvēkam - pati konsultācija var būt telefoniska.
Kas ir un kas - noteikti nav iespējams attālinātā konsultācijā?
Attālināti noteikti var izvērtēt pacientu sūdzības un anamnēzi. Sekojot tam, kā pacients stāsta, kad saslimšana sākusies, kādi ir simptomi, var pateikt diezgan daudz. Ar pietiekoši lielu varbūtību iespējams novērtēt – situācija ir vai nav akūta. Turklāt, ja pacientam jau iepriekš ir veikti izmeklējumi, ir pieejami kompjūterangiogrāfijas, ultrasonogrāfijas rezultāti, tos iespējams nosūtīt ārstam elektroniski, konsultācija kļūst vēl pilnvērtīgāka.
Ja, turklāt, pacientam šī jau atkārtota vēršanās pie ārsta, mūsu rīcībā ir viņa elektroniskā kartīte ar iepriekšējām sūdzībām, izmeklējumiem. Iespējams, pacientam var palīdzēt medikamenti, un var notikt e-receptes izrakstīšana.
Protams, būs gadījumi, kuros bez klātienes vai došanās uz stacionāru neiztikt. Taču arī šajās situācijās VC4 klīnikās ir ieviesti stingri drošības pasākumi – gan distancēšanās, gan dezinfekcija, gan aizsargmasku lietošana, vizītes cenšamies saīsināt tikai tik garas, cik tas nepieciešams, bez liekas uzkavēšanās.
Tas, ko noteikti vēlamies uzsvērt saviem apmeklētājiem – šobrīd medicīnas iestādē tiek ielaisti pacienti tikai tad, kad viņam ir nozīmēta vizīte. Cilvēkiem nevajadzētu vienkārši nākt stundu iepriekš un sēdēt, lai tikai tiktu pie ārsta.